Marcapada,
dunia dan negara pascaglobalisasi dan pascamodenisasi memperlihatkan perkembangan
pesat penggunaan media sosial bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan terutama
dengan adanya teknologi maklumat serta aplikasi dan gajet berasaskan internet.
Media sosial ini bukan sahaja berfungsi sebagai wahana mempercepatkan
penyebaran maklumat malah telah menjadi satu medium kepada ahli perniagaan
untuk memperagakan barangan jualan mereka yang dikenali sebagai e-dagang. Hal
ini kerana dengan aplikasi e-dagang, peniaga boleh melakukan urusan jual beli
dengan pengguna melalui Internet secara mudah kerana maklumat di hujung jari
dan dunia tanpa sempadan. Seyogia, marcapada aktiviti perniagaan Internet
semakin terkenal dan mendapat sambutan dalam kalangan masyarakat, selaras
dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara.
Antara
faedah yang dapat diperolehi adalah, urusan perniagaan dapat dilakukan tanpa memerlukan
ruang atau tempat contohnya seperti kebiasaan perniagaan lain yang memerlukan
kedai atau pasar raya untuk menjalankan proses jual beli. Sebagai contoh premis
peniagaan yang menawarkan jual beli atas talian seperti Lazada, Shoppe,
mudah.my, Lazada.com.my dan sebagainya. Proses jual beli menggunakan e-dagang
boleh berlaku di skrin komputer atau telefon bimbit sahaja, justeru, pembelian
secara internet akan menguntungkan kedua belah pihak sama ada pengguna atau
peniaga dengan istilah “menang menang”. Bagi pihak peniaga mereka tidak perlu
menggunakan kos untuk menyewa tepat perniagaan atau pekerja dan bagi pihak
pengguna mereka tidak perlu menghabiskan masa berjam-jam kerana masa itu emas
hanya untuk membeli dan membayar barangan keperluan di kedai atau pasar raya. Tegasnya,
sudah terang lagi bersuluh aplikasi perniagaan di Internet dapat menjimatkan
masa dan kos kepada pengguna dan peniaga.
Seterusnya,
aplikasi perniagaan secara atas talian membolehkan pihak pengguna memilih pelbagai
pilihan produk yang ditawarkan oleh pihak peniaga. Sebagaimana kita sedia
maklum antara premis maya yang menawarkan pembelian atas talian seperti Zalora,
Lazada, Shopee, mudah.my, dan sebagainya. Pelbagai barangan yang ditawarkan
oleh setiap premis maya ini dengan cara mengiklankan produk keluaran mereka
seperti baju, seluar, beg. tali pinggang, cermin mata, sehinggalah kereta
semuanya ada di dalam laman sesawang premis maya mereka, namun begitu elakkan
membeli barangan yang membazir kerana peribahasa Melayu ada mengatakan ikut
hati mati, ikut rasa binasa. Premis maya memudahkan pelanggannya memilih
barang secara alternatif dan pengguna hanya perlu memilih pelbagai barangan
ditawarkan di skrin komputer riba atau telefon pintar dan bebas memilih
barangan yang diperlukan serta sesuai dengan harga barangan yang ditawarkan
kerana alah membeli, menang memakai. Setiap proses pembelian akan berlaku
sekiranya, pengguna bersetuju dengan syarat pembelian dan bayaran boleh
dilakukan dengan mengguna kad debit, kad visa, atau "mastercard"
tanpa memerlukan pengguna membayar di premis maya. Tegasnya, perniagaan secara
atas talian membolehkan pihak pengguna memilih pelbagai pilihan produk yang ditawarkan
oleh pihak peniaga.
Selain
itu, perniagaan atas talian mampu meluaskan pasaran produk syarikat besar ke
pasaran global atau antarabangsa. Hal ini kerana dengan menggunakan e-dagang
syarikat besar boleh melebarkan sayap pasaran mereka ke segenap penjuru alam
kerana dengan Internet dunia tanpa sempadan. Seyogia, peniaga yang ingin memacu
perniagaan secara global memerlukan mereka menyediakan aset yang cukup dan
bukan sekadar indah khabar dari rupa, maksudnya syarikat perniagaan berkenaan
perlu menerima hakikat bahawa pasaran sebegini memerlukan mereka bersiap siaga
dari segi aset dan kewangan yang melibatkan jutaan ringgit malah mungkin bilion
ringgit untuk memberi kepercayaan kepada pengguna sama ada mereka dari kalangan
syarikat asing atau penguna antarabangsa. Sebagai contoh, pengusaha pelancongan
yang mengiklankan syarikat mereka bukan saya di e-dagang malah di bloger ,
facebook, istagram dan pelbagai lagi laman sosial yang lain perlu mempunyai
aset seperti kenderaan untuk urusan pergerakan pelancong, hotel atau chalet
bertaraf mewah, penyediaan makanan yang sistematik, dan pemandu pelancong yang
profesional. Pada masa yang sama, kedatangan pelancong asing ini akan
meningkatkan pendapatan pengusaha pelancongan dan juga negara apabila
berlakunya pengaliran wang asing ke nagara kita tercinta.
Di
samping itu, perniagaan atas talian juga memudahkan pelancong asing atau
pelancong tempatan memilih hotel yang sama taraf mutu perkhidmatanya tetapi kos
yang perlu dikeluarkan lebih murah kerana alah membeli menang memakai. Hal ini
dapat kita saksikan dengan kewujudan laman sesawang seperti Trivago, Agoda,
TripAdvisor, Expedia, Hotels, Booking, merupakan antara laman sesawang yang
banyak membantu pelacong untuk membuat pemilihan hotel yang perlu ditempah
secara bijak kerana laman sesawang berkenaan membolehkan pelancong memilih
hotel yang menawarkan perkhidmatan terbaik dengan kadar sewa yang murah.
Sebagai contoh, dua hotel menawar ruang bilik dengan kemudahan dan perkhidmatan
tambahan yang sama seperti Hotel Angsana dan Hotel Seri Malaysia di dapati
Hotel Angsana mengenakan bayaran RM 500.00 sehari semalam sedangkan Hotel Seri
Malaysia menawarkan bayaran yang sama untuk ruang tamu yang sama dan
perkhidmatan yang sama, sudah pasti pelancong yang bijak bebelanjan akan
menempah Hotel Seri Malaysia untuk program pelancongan mereka. Sebaliknya
pelancong yang tidak menggunakan laman sesawang berkenaan untuk menentukan
hotel yang mereka pilih, sudah pasti mereka akan membazirkan wang mereka. Sudah
terang lagi bersuluh, perniagaan atas talian juga memudahkan pelancong asing
atau pelancong tempatan memilih hotel yang sama taraf mutu perkhidmatanya
tetapi kos yang perlu dikeluarkan lebih murah.
Intihanya,
perkhidmatan dan juga perkembangan media sosial negara sememangnya sudah berada
pada tahap yang semakin maju dari semasa ke semasa. Dengan kemodenan bidang
teknologi telekomunikasi pelbagai usaha dalam bidang perniagaan dapat
berkembang pesat ditambah pula dengan inisiatif daripada pihak kerajaan dengan
menyediakan peruntukan yang besar untuk memastikan media sosial ini
diimplimentasikan sepenuhnya oleh masyarakat di Malaysia untuk memacu negara ke
arah negara maju pada tahun 2020. Hal ini sejajar dengan perkembangan pesat
sistem media sosial yang telah diterapkan oleh beberapa negara maju dan negara
lain yang sedang membangun untuk memacu pertumbuhan ekonomi masing-masing.
2 Comments
Um boleh anda membuat ulasan kebaikan perniagaan dalam talian
ReplyDeleteadakah anda setuju sekiranya anda jadi pengajur tentang produk taucu dan kembangkan di pasaran diseluruh pasaran?Sy akan bgi satu sokongan berbentuk faedah dlm sara hidup harian.Setuju atau tidak.Sila beri komen atas dasar maklumat anda.
ReplyDelete